بعد از انتخاب دكتر ابوالقاسم عاصي به عنوان استاندار دولت نهم يزد و تغيير تدريجي ديگر مديران در استان، تغيير معاونت سياسي، امنيتي ، از بحث هاي بسيار رايج بين سياستمداران يزد بوده و است كه  اين تغيير با ا ستعفاي محمد حسن خورشيدنام، از سمت معاون سياسي، امنيتي يك گام به جلو برداشت .

 چند ماه پيش، مهندس محمد حسن خورشيدنام، بعد از سه دوره معاونت سياسي، امنيتي استانداري، از سمت خود استعفا داد، ولي به دلايلي از جمله، مشخص نبودن گزينه بعدي اين سمت، وي همچنان  معاون سياسي امنيتي استان بود. خورشيدنام، چند روز پيش طي مراسمي به عنوان رياست سازمان آب منطقه‌اي يزد، معرفي شد و اين در حالي است كه هنوز هيچ كانديداي مشخصي براي احراز سمت معاونت سياسي، امنيتي استانداري يزد به طور رسمي اعلام نشده است.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه يزد، در گفتگويي با نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و استاندار يزد، نظرات ايشان را در اين خصوص جويا شد

.

 

تابش: نبايد سليقه‌اي رفتار شود

محمد رضا تابش، نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي، معتقد است: معاون سياسي، امنيتي استاندار يزد، بايد قدرت و جرات لازم، براي هماهنگي بين نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي را داشته باشد.

دبير فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي،از ديگر خصوصيات يك فرد لايق معاونت استاندار را، توجه وي به توسعه و گسترش آزادي‌هاي جامعه دانست و افزود: برخورد با سعه صدر و تفكرات باز با فعاليت قانونمند احزاب و تشكل‌ها، از ديگر خصوصيات لازم است.

اين عضو كميسون برنامه، بودجه و محاسبات دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي، ايجاد هماهنگي مستمر و صحيح بين تمام فرمانداري‌ها و اجراي سياست‌هاي نظام و مطابق با وزارت كشور را از ديگر مولفه هاي لازم دانست.

تابش، نظارت مستمر بر اجراي صحيح حقوق شهروندي، ايجاد امنيت مستمر و دائم در استان با هماهنگي ارگان هاي مربوطه را مهم ارزيابي كردو افزود: معاون سياسي، امنيتي استاندار يزد، مي بايست طبق قانون فعاليت داشته باشد و سليقه هاي فردي خود را اعمال نكند.

محصل همداني: بايد گزينه هماهنگ با دولت بيايد

حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد تقي محصل همداني، نماينده مردم شهرستان‌هاي ابركوه، بافق،‌ خاتم و ‌مهريز در مجلس شوراي اسلامي، در خصوص عملكرد محمدحسن خورشيدنام، به عنوان معاون سياسي، امنيتي سابق استانداري، وي را فردي متعهد،‌ خوش فكر و آرام دانست و اظهار داشت: ايشان در زمان تصدي اين سمت، چه در دوره قبل و چه در دوره فعلي، به نحو مطلوبي با مسئولان استانداري هماهنگ بود و نحوه‌ فعاليتش به گونه‌اي بود كه هيچ برنامه اجرا نشده‌اي در اين معاونت باقي نمانده است.

وي افزود: از سوي ديگر در چند مدت اخير، به علت استعفاي وي و همچنين رايزني‌ها در مورد نفر بعدي اين سمت، باعث شده بود، خورشيدنام توجه كافي به مسئوليت خود نداشته باشد و با توجه به اين شرايط اين عدم توجه، امري بديهي است.

وي در مورد، خصوصيات يك معاون سياسي، امنيتي در يزد، گفت: فرد مورد نظر بايد با سياست‌هاي دولت هماهنگ باشد و آشنا به موقعيت استان‌، توانايي‌ها و نيازمندي‌ها و همچنين شناخت كافي بر روي افراد و شخصيت‌هاي مختلف داشته باشد، اين در حالي است كه وي بايد با معاونت سياسي وزارت كشور و همچنين با وزارت اطلاعات رابطه و هماهنگي بسيار خوبي داشته باشد.

رييس كميسون قضايي و حقوقي مجلس هفتم شوراي اسلامي، در خصوص همفكري مسئولين استانداري با وي در مورد گزينه جديد معاونت سياسي امنيتي استاندار گفت: نه تنها در مورد معاونت سياسي، بلكه در مورد انتخاب هيچ كدام از مديران ديگر، با من مشورت و همفكري نشده است.

پاكنژاد: هر كس انتخاب شود، صميمانه همكاري مي كنم

دكتر عباس پاكنژاد، نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي،در خصوص ويژگي‌هاي يك معاون سياسي امينتي در يزد گفت: با توجه به شرايط استان، فرد مورد نيز بايد داراي تجربه كافي، سعه صدر و جرات در تصميم گيري باشد. از سوي ديگر تا آنجا كه مي‌تواند عدالت را رعايت كرده و در برخورد با شخصيت‌ها، ‌احزاب و قشرهاي مختلف مردم اصول اسلامي را رعايت كند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي معتقد است:: يك معاون سياسي امنيتي خوب مي‌تواند با فكر و ابتكار راهگشاي بسياري از مشكلات استان باشد و در اين سمت، نقش فوق‌العاده اي در رفع مشكلات داشته باشد و از اين راه نيز مي تواند براي خودش آخرتي محيا كند.

دكتر پاكنژاد در خصوص همفكري مسئولين استانداري با وي در خصوص گزينه جديد استانداري در سمت معاون سياسي، امنيتي گفت: نه تنها در مورد سمت معاونت سياسي امنيتي، بلكه در مورد شخص استاندار نيز، با من همفكري و مشورت صورت نگرفته بود.

نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي افزود: با اين حال، بنده به عنوان نماينده مردم، همكاري بسيار صميمانه‌اي را با شخص دكتر عاصي و ديگر مديراني كه بدون همفكري ما انتخاب شده‌اند، داشته‌ام و همين روش را ادامه خواهم داد.

يحيي زاده: معاون سياسي، بايد مشكل‌گشاي رابطه بين امام جمعه و استاندار باشد

حجت السلام و المسلمين سيد جلال يحيي زاده فيروزآباد، نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي در خصوص عملكرد محمدحسن خوررشيدنام گفت: ايشان زحمات بسيار خوبي كشيده است، از زمان مهندس سفيد،‌ مهندس كلانتري و حتي دكتر عاصي، كاملا با مديران مختلف، منطبق و هماهنگ بوده است.

وي افزود: در فضاي گذشته كه جناح سياسي، با قدرت، حاكم بر صحنه بود و تمام مديريت‌ها را كنترل مي‌كرد، خورشيدنام، توانست وارد فاز سياسي نشود، با وجود آنكه، وي از اعضاي برجسته جبهه مشاركت اسلامي يزد بود، ولي با اين حال توانست، فشارها را تحمل كرده و وارد مسائل سياسي، حزبي نشود.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: يك معاون سياسي، امنيتي، بايد اختلاف موجود بين مجموعه مديريتي استان و روحانيت شاخص، نماينده ولي فقيه را كنترل كند و مانع از ادامه اين اختلافات و دامن زدن به آن شود.

يحيي زاده در مورد اختلافات بخش مديريتي استان با نماينده ولي فقيه، گفت:‌ در گذشته اختلافاتي وجود داشت، ولي خوشبختانه در حال حاضر اين اختلافات، بين اين دو شخصيت وجود ندارد و اين افراد پيراموني هستند كه به نحوي به اين اختلافات دامن مي‌زنند.

وي افزود: معاون سياسي، امنيتي بايد در عمل نشان دهد كه چنين اختلافاتي وجود ندارد.

اين نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي، در خصوص همفكري استانداري با وي در مورد گزينه‌هاي معاونت سياسي، امنيتي گفت: در اين زمينه تا كنون هيچ همكفري با من صورت نگرفته است، از سوي ديگر، لزومي به همفكري هم نمي‌باشد و كليه اطلاعات من از گزينه بعدي معاون سياسي امنيتي، منحصر به كنجكاوي‌هاي شخصي مي‌باشد و كسي اطلاعاتي در اختيار من نگذاشته است.

عاصي، استاندار يزد: فقط صبر كنيد

دكتر ابولقاسم عاصي، استاندار يزد، در خصوص زمان مشخص شدن گزينه جديد معاونت سياسي، امنيتي، گفت: هنوز مشخص نيست و فقط صبر كنيد.

عاصي افزود: تا مشخص شدن اين معاونت، حكيمي( مدير كل سياسي انتظامي استانداري)، وظايف محوله معاونت را، انجام مي دهد.

استاندار يزد در خصوص مشخص شدن بازرس ويژه رييس جمهور در استان، گفت: آن مطالبي كه در رسانه‌ها اعلام شود، صحت ندارد و تنها نهاد رياست جمهوري، به طور رسمي بازرسان ويژه خود  را مشخص خواهد كرد.

گفتني است، با وجود آنكه  حكيمي، مدير كل سياسي، انتظامي استانداري، وظايف محوله معاونت را انجام مي دهد، ولي رايزني‌هاي گسترده‌اي براي انتخاب معاون سياسي، انتظامي در حال انجام است، يك منبع آگاه و  نزديك به استاندار يزد، به خبرنگار ايسنا، گفت: در شرايط فعلي گزينه‌هايي  براي احراز اين سمت مدنظر هستند، كه مي توان به عليرضا فاخرزاد، دبير جمعيت ايثارگران يزد، مهدي فقيه خراساني، معاون فعلي برنامه ريزي استانداري يزد و محمدرضا بابايي، فرماندار شهرستان مهريز و  عليرضا نبوي زاده، معاون عمراني استانداري يزد، اشاره كرد.

اين منبع آگاه در عين حال افزود: به احتمال قوي،  در سفر آتي رياست جمهوري به استان، گزينه نهايي انتخاب خواهد شد.

شايان ذكر است، اميرحسن خاني، نماينده مردم طبس در مجلس شوراي اسلامي، از گفتگو در اين‌باره با خبرنگار ايسنا، خودداري كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا